מודעות עצמית

June 14th, 2016

 

מודעות עצמית היא מצב בו לאדם יש תפיסה ברורה של אישיותו, כולל נקודות החוזק, החולשות, המחשבות, האמונות, המוטיבציה והרגשות.  היא מאפשרת לאדם להבין אנשים אחרים, להיות מודע לאופן בו הם רואים אותו, את גישותיו ותגובותיו אליהם. באמצעות תרגול, ניתן ללמוד על סוגי מודעות מוגברת ולראות הזדמנויות חדשות לפרשנויות של מחשבות, רגשות, ושיחות.

חשיבות המודעות העצמית

כשאתה מפתח מודעות עצמית, אתה מסוגל לבצע שינויים במחשבות ובפרשנויות שלך, ובכך לשנות את רגשותיך. זוהי אחת התכונות של אינטליגנציה רגשית וגורם מהותי בהשגת הצלחה. זהו הצעד הראשון ביצירת החיים אותם אתה רוצה, והשגת שליטה. מודעות עצמית מסייעת לך למקד את תשומת הלב שלך, רגשותיך, תגובותיך, אישיותך והתנהגותך, ולקבוע את הדרך בה אתה הולך בחיים.

מתוך מודעות, אתה יכול לראות את המקום אליו לוקחים אותך מחשבותיך ורגשותיך, כך שתוכל לבצע את השינויים הרצויים. כשאתה מודע לבקרת המחשבות, הרגשות, המילים וההתנהגות שלך, תוכל לבצע ללא קושי את השינויים הרצויים בחיים.

מודעות עצמית במערכות יחסים. מערכות יחסים מאופיינות בסערות רגשות, שיכולות להתבטא בעבודה או בחיים האישיים. כשאתה משנה את הפרשנות במוח לגבי דרך ההתנהלות שלך עם הסביבה, וכשאתה מבין באופן מבוקר את התנהגות הסביבה כלפיך, אתה מסוגל לשנות את רגשותיך, לשפר את איכות מערכות היחסים שלך ובכך לפתוח אפשרויות חדשות לגמרי בחיים. הבנה ברורה של מחשבותיך והכרה בדפוסי ההתנהגות שלך מסייעות לך להבין את הסביבה, ובכך להזדהות עם קשרים אישיים ומקצועיים בצורה טובה יותר.

פיתוח מודעות עצמית

מודעות עצמית מפותחת באמצעות שיטות למיקוד תשומת הלב על היבטי האישיות וההתנהגות. לא ניתן ללמוד אותה מספרים. כשאתה קורא ספר, אתה ממקד את תשומת הלב שלך על הרעיונות בספר, ולא נותן את דעתך להתנהגותך, לרגשותיך ולאישיותך.

מודעות עצמית זהה ללמידת ריקוד. בתרגילי ריקוד, אנו צריכים לתת את הדעת על תנועת הרגליים הידיים והגוף שלנו, להבין מה בן הזוג שלנו עושה, להבחין במוסיקה, בקצב, בשטח הרצפה וברקדנים אחרים, לכן לא ניתן ללמוד את המודעות מתוך ספרים, שכן היא צריכה להגיע מתוך הפנימיות שלך.

אף אחד אינו יכול לומר לך במה להאמין, כיצד אתה צריך לחשוב או מה עליך לעשות. תרגילי מודעות עצמית  ניתנים לביצוע לאט ובהדרגה גם כשממתינים בתורים ארוכים בין עמודי תור. הם מסייעים לך להיות מודע יותר לעצמך באופן אינסטינקטיבי להתחיל להבחין בהיבטי האישיות וההתנהגות שלך, אליהם לא היית ער קודם.

אם אתה חווה תגובה רגשית של כעס או תסכול, אתה מבחין ברוב המחשבות והגורמים הקטנים הבונים את הכיוון של רגשות אלו. אתה נותן את הדעת אף לרגעים בהם אתה מסוגל לשנות את הפרשנויות בראשך, או לא להאמין במחשבותיך. במצב של מודעות גבוהה זו, באופן אינסטינקטיבי אתה מקבל החלטות טובות יותר בתהליך החשיבה שלך, הרבה לפני שהתגובה הרגשית או ההתנהגות ההרסנית מתפרצות.

ניתן לבצע שינויי התנהגות בקלות רבה יותר כשאתה תופס אותם בשלב מוקדם של ההתרחשות, לפני המומנטום של המחשבה והרגש מצטברים לקיטור ומשתנים במוח, וההתנהגות מתבטאת בצעדים חדשים פשוטים וקלים כשאתה מפתח מודעות עצמית.

מאמרים מרתקים נוספים:

אושר מתחיל באהבה עצמית – כיצד עושים זאת?

מודעות עצמית – כיצד ניתן לפתח אותה?