התמודדות עם רגשות

September 1st, 2015

 

אנשים רבים פוחדים מרגשות, היות ופשוט אינם יודעים מה לעשות איתם. כתוצאה מכך, הם פונים אל השיטות היחידות המוכרות להם. גברים עשויים להסיח את דעתם באמצעות משחקי וידיאו, עיסוק בתיקון המכונית או שתיית אלכוהול, ונשים מסיחות את דעתן בדרך כלל באמצעות קניות או אכילה.

הסחות דעת אקראיות מעת לעת אינן מהוות בעיה, אך כשהן הופכות לחלק ממנגנון ההתמודדות הרגיל שלך, מדובר בבעיה. ברגע שאנו מסוגלים לעבד רגשות ולהתמודד עימם ביעילות, אנחנו לומדים הרבה על עצמנו ועל הצרכים שלנו. רגשות שולחים לנו מסרים חשובים ומסייעים לנו להתחבר עם אחרים כמו גם להצליח בחיים.

נקיטה בשיטות שאינן בריאות עלולה לחבל במערכות יחסים, בעבודה ואפילו בבריאות. למעשה, אנשים שמתמודדים ביעילות עם לחצים, נהנים ממערכת חיסון בריאה, אינם חולים לעיתים קרובות, ומזדקנים בקצב איטי יותר בהשוואה לאנשים שאינם מתמודדים ביעילות עם לחצים.

הבנת הרגש

למעשה, לא קיימת הסכמה מוחלטת להגדרה מדויקת של רגש, וניתן להגדירו כ"חוויה מלאה של הגוף", יחסי גומלין בין המחשבות לבין התחושות הפיסיות. ניתן להמחיש רגשות באמצעות נוסחה פשוטה: מחשבות + תחושות גוף = רגש.

לדוגמא, חוויות אושר וחרדה הן תוצאה של תחושות פיסיות כגון מתח עז בשרירים ודופק לב מואץ. מה שקובע אם הרגש הוא שמחה או חרדה, הן המחשבות. כל הרגשות מתבטאים בקטגוריות של חרדה, עצב, כעס ואושר.

במצב חרדה, המוח "מהבהב" שאלות כגון "מה יקרה אם אאבד את העבודה שלי? אם לא אמצא אהבה? אם תוצאות הבדיקות יהיו חמורות?" מחשבות לגבי שיבושים אפשריים בעתיד, מובילות לתחושות פיסיות כגון דופק מואץ, שרירים תפוסים ולסת קפוצה.

תחושות עצב מתבטאות במחשבות שליליות לגבי העבר העלולות להוביל לתחושות פיסיות של עייפות, כובד, בכי, וקשיי ריכוז. כעס מתמקד במחשבות על ערכים אישיים שהותקפו, ומוביל לתחושות פיסיות הזהות לחרדה, כולל דופק מואץ ולחץ גופני.

תחושות אושר מובילות למחשבות חיוביות המתמקדות במה שכבר הושג, כגון עבודה נהדרת, דירה מעוצבת ונחמדה, או מחמאה מרגשת, המובילות לתחושות פיסיות של רגיעה, צחוק וחיוכים. השלב הבא הוא לזהות את המסר המועבר באמצעות הרגש, להבין את הפחד האמיתי במצב חרדה, ולהתמקד במה שכבר הושג, כלומר, בתחושת האושר.

התמודדות עם רגשות

ברגע שזוהו הרגשות והמסרים שלהם, ניתן לנקוט בפעולה. שאל את עצמך אם יש משהו שאתה יכול לעשות כדי לפתור את המצב. לדוגמא, אם אתה כועס כשלא הצלחת למצוא עבודה טובה, מומלץ להעביר את קורות החיים שלך בתפוצה נרחבת יותר, או להתייעץ עם סוכנויות כוח אדם מקצועיות. ניתן לשפר את כישורי הראיון או להרחיב את החיפוש לאזורים ותחומים גדולים יותר.

אם אין שום דבר שאתה יכול לעשות, מומלץ ללמוד איך ניתן להתמודד עם הרגש באמצעות שיטות הרפיה כגון מדיטציה או יוגה, כתיבה, פעילות גופנית, תמיכה חברתית וטיפול מקצועי. שיטות אלו נחשבות לערכת כלים רגשית. פשוט בוחרים את הכלי הבריא ומשתמשים בו.

שיטות ההתמודדות הטובות ביותר משתנות מאדם לאדם, בהתאם לאישיות, הפיסיולוגיה וגורמים אישיים אחרים. חלק מהאנשים מוצאים הקלה בחרדה באמצעות ריצה, ואילו אחרים נהנים יותר ממדיטציה. רגשות עשויים להיראות מבלבלים ומאיימים, אך כשמבינים ומזהים אותם נכון, ניתן להשתמש במידע המתקבל באופן מעשי כדי להרחיק רגשות עכורים.

מאמרים קשורים לנושא זה:

הערכה עצמית נמוכה – מאמר על נשים שבטוחות שכל העולם נגדן

כתיבה ככלי להתמודדות עם רגשות